Nu lägger vi känslorna åt sidan
Vi följer Susanne, den värderingsstyrda personalchefen, som får i uppdrag av Kjell, vd med den grabbiga jargongen, att genomföra en medarbetarenkät. Medarbetarenkäten triggar igång mindre smickrande sidor hos alla i ledningsgruppen. Vi tar del av grupprocesserna bland administratörer, ekonomer, konsulter och på kundsupportavdelningen. Att kärlek uppstår på arbetet är sombekant inte ovanligt, så självklart finns det med lite förälskelse också 😉
Tillitsfulla samtal
Den här boken ger dig ökad förståelse för hur du som möter människor i ditt arbete kan fördjupa tilliten i olika samtal. Det finns många samtal. De kan vara till exempel informativa, coachande, vägledande eller tillrättavisande. Inom vård och omsorg förekommer alla dessa olika samtal och det är du som professionell som behöver tänka på vilket samtal du har framför dig och vem personen är. Forskning visar att det inte bara är respektfullt att se på människor på detta sätt. Det ökar också kvaliteten på vården och omsorgen.
Kulturell kompetens i arbetslivet
Med boken Kulturell kompetens i arbetslivet vill vi ge förutsättningar för att lägga en stabil grund så att praktikanter lyckas. Det gör vi genom att göra så många som möjligt på arbetsplatsen delaktiga. På så sätt ges förutsättningar, inte bara för praktikanter, utan också för verksamheten att utveckla kulturell kompetens som en viktigt del i kompetensförsörjningen. Inte nog med det! Den kulturella kompetensen är förstås användbar i själva verksamheten.
Boken hänger ihop med Framme i Simrishamn, men kan läsas och användas för sig.