Förra veckan coachade och handledde jag en grupp chefer. De pratade om sina frustrerade medarbetare. De berättade att de var trötta och irriterade på att medarbetarna inte kunde se att de som chefer både förstår deras situation och att de försöker lösa allt på bästa sätt. Jag gav dem feedback och sa att “just nu hör jag att ni har en roll som skorstenar för all frustration som finns i era arbetsgrupper. Era medarbetare behöver pysa ut sitt missnöje.” De skrattade och sa att det är precis så det känns.

Din roll är ibland att vara just skorsten. Så här mitt emellan långledigheter när alla är trötta, många är sjuka och det är som mest att göra är det inte så konstigt att det händer. När du hamnar i den situationen är det viktigt att du ser till att att du själv inte sotar igen. En av cheferna från min handledningsgrupp sa just det, “sotar vi igen så brinner vi upp pga av soteld” och det var då de kom på att jag fungerade som deras sotare. Vi är alla olika och har olika strategier för att ta hand om oss själva när vi får bära andras frustrationer.

Vad behöver du för att inte sota igen?