Motion gör dig till en bättre chef

Den första ledarskapsbok jag läste hette Chefen och stressen. Den ingick i en kurs när jag läste på Företagsekonomiska institutet på Stockholms universitet. Den var så viktig för mig för det var den som fick mig intresserad av att arbeta med personalfrågor och kommunikation på arbetsplatser.

Det här var tidigt 80-tal och jag kan inte säga att jag kommer ihåg så mycket av innehållet. Men jag minns hur den påverkade mig.

Sedan dess har det forskats på ämnet, både djupt och brett. Idag vet vi att motion är en av de viktigaste stressreducerande saker vi kan ägna oss åt i en chefsvardag.

 

Motion

  • förbättrar din sömn
  • ökar din stresstålighet
  • förbättra din förmåga att ta in information
  • hjälper dig hålla fokus på det som är viktigt
  • gör dig mer uthållig
  • gör dig gladare

Ulrica von Thiele Schwarz, psykolog och forskare leder ett, tvärvetenskapligt forskningsprojekt om sambandet mellan individers hälsa och företags produktivitet. Hon sammanfattar det så här:

“Det finns många effekter av att träna. Man blir helt enkelt lite trevligare och lite snabbare i tanken”. 

Motion och ledarskap

Det svåraste tycker jag är att prioritera min löpning. Det är ofta den som jag väljer bort i slutet av dagen. Yogan får högre prioritet för där har jag anmält mig och gjort ett avtal med min instruktör att jag kommer till klassen just den här kvällen. Men där det inte finns den överenskommelsen med någon annan än mig själv, då händer det allt för ofta att jag hoppar över. Ändå vet jag att det där löppasset är både skönt och väl investerad tid!

Nu har jag tänkt råda bot på det och vara med i Malin Lundskogs kurs GladFriStark. Som den ledare jag är i mitt eget företag och ute i olika organisationer, så behöver jag ta hand om mig själv. Leva som jag lär! Det handlar inte bara om träning, det handlar om mat och om att få axlarna att sjunka lite grann. Jag älskar webbkurser som gör att jag kan ta del av materialet när och var jag vill. Nu utmanar jag dig att också vara med. Vi kommer att träffas i hennes grupp och dela våra framsteg.

Titta här och kom med du också på Malins kurs som startar 1 maj! 

Till Malins kurs GladFriStark